Prodáváte služby nebo zážitky?

Prodáváte služby nebo zážitky?

Dvoulůžkový pokoj se snídaní za 1490 Kč pro dvě dospělé osoby, vířivka za 290 Kč a sklenka červeného moravského vína v hotelové restauraci za 49 Kč?

Nic, co by bylo špatně, ale z pohledu hosta se jedná o pasivní příjem služeb výměnou za peníze. Jednoduše řečeno, služba podněcuje konzumaci. Nic, čeho by bylo na trhu nedostatek.

Život ale nabízí mnohé další činnosti, které mohou přinést radost hostovi a smysl hoteliérovi.

Svatý grál hotelnictví jménem zážitek. Ten totiž podněcuje tvořivost a činorodost na obou stranách a je aktivní. A my všichni chceme být přece aktivní, bavit se a dělat to, co má smysl. Souhlasíte?

Na co hosté budou vzpomínat po návratu domů?Začněte si hrát se slovy

Romantický večer ve vířivce při svíčkách a s lahví italského Prosecca a překvapením od šéfkuchaře je něco, co si dokáže každý mnohem lépe představit. Speciální výběr vín od malých českých i zahraničních vinařů, který se pravidelně mění je také důvodem, proč si objednat o sklenku navíc a ochutnat něco nového. Welcome drink při příjezdu a bylinný tělový olej regionální značky na pokoji je zážitek, který kraluje samotné ubytování (obyčejné přenocování, spánek na pokoji) na příjemné chvíle, které zkrátka v okolí 10 km nenajdu.

Vyprávějte příběh a prodávejte

Začněte vyprávět jedinečný příběh vašeho ubytovacího zařízení (a věřte mi, každý hotel, penzion i hostel je jedinečný) a prodávat zážitky. Jedině tak dokážete ovlivnit potenciální hosty, když zvažují cestu a rozhodují se mezi bohatou nabídkou míst, kde se ubytovat.

Ve skutečnosti hosté nehledají pouze místo na přespání, ale vyhlídku na chvíle plné nových zážitků, které odpovídají jejich osobním zájmům. Ať už je to víkend plný relaxace a dobrého jídla po náročném pracovním období, možnost projet na kole doposud nepoznaný region či dopřát dětem prostor pro hraní a sobě čas na dlouho odkládanou knihu.

[caption id="attachment_170" align="alignnone" width="730"] Piknik u lesa s možností ochutnat regionální speciality ocení celá rodina.[/caption]

Navýšení marketingového úsilí na začátku v podobě správného návrhu služeb a šikovně odvyprávěného příběhu může přinést významnou úsporu času, peněz i energie do budoucnosti.  Uvědomit si, kdo jste a co chcete „vyprávět“ je začátek, který vás může významně nasměrovat správným směrem.

Hosté chtějí utrácet, ale ne za vybavení 

Při cílení na potenciální hosty ve fázi, kdy chtějí utrácet za čas strávený na novém místě, je důležité uvědomit si, že prodej pokoje a jeho vybavení nestačí. Zaměřte se na propagaci svého regionu a jedinečných momentů, které mohou zažít právě ve vašem ubytovacím zařízení a začněte se naplno bavit tím, co děláte. Vaši zaměstnanci to mimochodem také ocení.

A nezapomeňte, úspěch znamená nikdy nedovolit konkurenci, aby vás definovala. Naopak, vy musíte definovat sami sebe.

Přeji mnoho štěstí všem, kteří se nebojí začít prodávat zážitky! :)

Jarka Kolářová (EcoStay.cz)